Skicka in din ansökan genom att identifiera dig med BankID
För att autentisera behöver du en dator, mobiltelefon eller surfplatta.
Försöker starta BankID
Om BankID inte startar inom 5 sekunder, klicka på Starta BankID.
Öppna BankID-appen i mobilen eller surfplattan. Skanna QR-koden.
Ange din säkerhetskod i BankID-appen.
Oväntat fel. Vänligen försök igen senare.
Handlingen tog för lång tid.
Det tog för lång tid att starta BankID. Kontrollera att BankID är installerat. Läs mer på support.bankid.com
Autentiseringen avbröts.
Autentiseringen lyckades
Request failed.
Please contact customer support.
Du har blivit blockerad från att skicka in ansökningar.
Telefonnumret har verifierats.
Det här är en högkostnadskredit
Om du inte kan betala tillbaka hela skulden riskerar du en betalningsanmärkning. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på hallåkonsument.se.
Parter i detta avtal är Brixo AB och Kredittagaren. Dessa villkor, tillsammans med beviljad kreditansökan samt Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI) och Information om behandling av personuppgifter, är ett avtal om konsumentkredit mellan Brixo AB och Kredittagaren. Brixo AB har tillstånd att bedriva viss verksamhet med konsumentkrediter och står under tillsyn av Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm och Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad.
Kreditgivare är Brixo AB, org.nr. 556978-9273, Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm (”Kreditgivaren”).
Kredittagare är den person som ansökt om och beviljats kredit, samt har svenskt personnummer och är folkbokförd i Sverige (”Kredittagaren”).
Kreditgivaren beviljar enbart krediter till fysiska personer efter en kreditprövning. Kredittagaren förbinder sig att ta del av och följa dessa villkor. Kreditgivaren tillhandahåller kreditvillkor och all övrig information och kommunikation rörande krediten på svenska.
Krediten är ett annuitetslån. Kredittagaren betalar därmed ett lika stort belopp månadsvis avseende räntor och amorteringar under hela kreditens löptid till dess att krediten blivit till fullo betalt. Ursprunglig avtalad löptid framgår av det individuella kreditavtalet som Kreditgivaren och Kredittagaren kommit överens om. Vid ändring av räntesatsen, uteblivna eller försenade betalningar, beviljande av betalningsfria månader och liknande händelser i förhållande till de antaganden som gällde vid tidpunkten för ingåendet av det individuella kreditavtalet, har Kreditgivaren rätt att efter eget val ändra storleken av annuiteter, förlänga lånets löptid eller göra en kombination därav. Kreditgivaren har också rätt, vid högre erhållen betalning av Kredittagaren, förkorta lånets löptid, ändra storleken av annuiteter eller göra en kombination därav.
Utbetalning av kredit ska ske till ett svenskt bankkonto som uppgivits av Kredittagaren i ansökan. Kredittagaren förbinder sig att i ansökan uppge ett bankkonto som tillhör Kredittagaren och innehas i eget namn.
Kredittagaren ska betala ränta efter en årlig räntesats, som beräknas på vid varje tid utestående kreditbelopp (kvarstående skuld inklusive påförda avgifter och ränta). Den räntesats som gäller när krediten lämnas framgår av beviljad kreditansökan. Ränta debiteras från och med utbetalningsdagen och kapitaliseras månadsvis samt förfaller till betalning månadsvis. Avrundning får tillämpas till närmsta högre krona. I den utsträckning som det motiveras av kreditpolitiska beslut, ändrade upplåningskostnader för Kreditgivaren, eller andra kostnadsförändringar som Kreditgivaren inte skäligen kunnat förutse när krediten lämnades, får Kreditgivaren ändra räntesatsen för krediten. Aktuella räntor finns tillgängliga på www.brixo.se.
Det totala beloppet som ska betalas är summan av kreditbeloppet och kreditens samlade kreditkostnader. Det totala beloppet beräknas utifrån de förutsättningar som gäller vid tidpunkten för kreditansökans beviljande. Eftersom räntan kan komma att ändras utgör det totala beloppet endast en indikation på vad det totala beloppet slutligen blir.
Av den beviljade kreditansökan framgår inom vilken tid krediten ska återbetalas till Kreditgivaren. Kredittagarens betalning av kredit skall ske genom autogiro enligt nedan. Kreditgivaren skickar ut en månadsavi/faktura varje månad. Även om månadsavin/fakturan inte har erhållits ligger skyldighet hos Kredittagaren att betala förfallna månadsavier/fakturor. Betalningarna inklusive ränta och kostnader ska vara Kreditgivaren tillhanda på angivet bankgiro eller plusgirokonto senast på förfallodagen på respektive månadsavi/faktura. Av månadsavierna framgår belopp att betala. Kredittagaren har rätt att utan kostnad från Kreditgivaren erhålla en sammanställning som visar när kapital, ränta och avgifter ska betalas. Kredittagarens betalning av krediten ska ske genom autogiro. Kreditgivaren debiterar Kredittagarens konto med belopp att betala på i månadsavi/faktura aviserad förfallodag. Om förfallodagen infaller på en helgdag görs uttag nästkommande bankdag. Täckningskontroll görs bankdagen innan förfallodagen. Kontoförande bank är inte skyldig att pröva behörigheten av gjorda uttag eller särskilt avisera dessa. Kredittagaren förbinder sig att hålla tillräckligt belopp tillgängligt på kontot senast dagen före förfallodagen. Har autogiro inte kunnat anslutas, ansvarar Kredittagaren själv för inbetalning av belopp. Kredittagaren medger att betalning av krediten skall ske via autogiro från i ansökan angivet bankkonto. Kredittagaren lämnar Kreditgivaren fullmakt att hos kontoförande bank kontrollera att Kredittagaren är innehavare till i ansökan angivet bankkonto.
Kredittagaren (”betalaren”), medger att betalning får göras genom uttag från angivet konto eller av betalaren senare angivet konto, på begäran av angiven betalningsmottagare för betalning till denne på viss dag (”förfallodagen”) via Autogiro. Betalaren samtycker till att behandling av personuppgifter som lämnats i detta medgivande behandlas av betalarens betaltjänstleverantör, betalningsmottagaren, betalningsmottagarens betaltjänstleverantör och Bankgirocentralen BGC AB för administration av tjänsten. Personuppgiftsansvariga för denna personuppgiftsbehandling är betalarens betaltjänstleverantör, betalningsmottagaren samt betalningsmottagarens betaltjänstleverantör. Betalaren kan när som helst begära att få tillgång till eller rättelse av personuppgifterna genom att kontakta betalarens betaltjänstleverantör. Ytterligare information om behandling av personuppgifter i samband med betalningar kan finnas i villkoren för kontot och i avtalet med betalningsmottagaren. Betalaren kan när som helst återkalla sitt samtycke, vilket medför att tjänsten i sin helhet avslutas.
Allmänt Autogiro är en betaltjänst som innebär att betalningar utförs från betalarens konto på initiativ av betalningsmottagaren. För att betalaren ska kunna betala via Autogiro, ska betalaren lämna sitt medgivande till betalningsmottagaren om att denne får initiera betalningar från betalarens konto. Dessutom ska betalarens betaltjänstleverantör (t ex bank eller betalningsinstitut) godkänna att kontot kan användas för Autogiro och betalningsmottagaren ska godkänna betalaren som användare av Autogiro. Betalarens betaltjänstleverantör är inte skyldig att pröva behörigheten av eller meddela betalaren i förväg om begärda uttag. Uttag belastas betalarens konto enligt de regler som gäller hos betalarens betaltjänstleverantör. Meddelande om uttag får betalaren från sin betaltjänstleverantör. Medgivandet kan på betalarens begäran överflyttas till annat konto hos betaltjänstleverantören eller till konto hos annan betaltjänstleverantör.
Definition av bankdag Med bankdag avses alla dagar utom lördag, söndag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton eller annan allmän helgdag.
Information om betalning Betalaren kommer av betalningsmottagaren att meddelas belopp, förfallodag och betalningssätt senast åtta bankdagar före förfallodagen. Detta kan meddelas inför varje enskild förfallodag eller vid ett tillfälle avseende flera framtida förfallodagar. Om meddelandet avser flera framtida förfallodagar ska meddelandet lämnas senast åtta bankdagar före den första förfallodagen. Detta gäller dock inte fall då betalaren godkänt uttaget i samband med köp eller beställning av vara eller tjänst. I sådant fall får betalaren meddelande av betalningsmottagaren om belopp, förfallodag och betalningssätt i samband med köpet och/eller beställningen. Genom undertecknandet av detta medgivande lämnar betalaren sitt samtycke till att betalningar som omfattas av betalningsmottagarens meddelande enligt denna punkt genomförs.
Täckning måste finnas på kontot Betalaren ska se till att täckning finns på kontot senast kl. 00.01 på förfallodagen. Har betalaren inte täckning på kontot på förfallodagen kan det innebära att betalningar inte blir utförda. Om täckning saknas för betalning på förfallodagen får betalningsmottagaren göra ytterligare uttagsförsök under de kommande bankdagarna. Betalaren kan på begäran få information från betalningsmottagaren om antalet uttagsförsök.
Stoppa betalning (återkallelse av betalningsorder) Betalaren får stoppa en betalning genom att kontakta antingen betalningsmottagaren senast två bankdagar före förfallodagen eller sin betaltjänstleverantör senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören. Om betalaren stoppar en betalning enligt ovan innebär det att den aktuella betalningen stoppas vid ett enskilt tillfälle. Om betalaren vill att samtliga framtida betalningar som initieras av betalningsmottagaren ska stoppas måste betalaren återkalla medgivandet.
Medgivandets giltighetstid, återkallelse Medgivandet gäller tills vidare. Betalaren har rätt att när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta betalningsmottagaren eller sin betaltjänstleverantör. Meddelandet om återkallelse av medgivandet ska för att stoppa ännu inte genomförda betalningar vara betalningsmottagaren tillhanda senast fem bankdagar före förfallodagen alternativt vara betalarens betaltjänstleverantör tillhanda senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.
Rätten för betalningsmottagaren och betalarens betaltjänstleverantör att avsluta anslutningen till Autogiro Betalningsmottagaren har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro trettio dagar efter det att betalningsmottagaren underrättat betalaren härom. Betalningsmottagaren har dock rätt att omedelbart avsluta betalarens anslutning till Autogiro om betalaren vid upprepade tillfällen inte har haft tillräcklig kontobehållning på förfallodagen eller om det konto som medgivandet avser avslutas eller om betalningsmottagaren bedömer att betalaren av annan anledning inte bör delta i Autogiro. Betalarens betaltjänstleverantör har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro i enlighet med de villkor som gäller mellan betalarens betaltjänstleverantör och betalaren.
Om betalning av kapital, ränta, avgifter eller kostnader inte fullgörs i tid, ska Kredittagaren betala särskild dröjsmålsränta på det förfallna beloppet till dess betalning sker. På belopp som inte förfallit fortsätter den vanliga räntan att löpa. Aktuell dröjsmålsränta framgår av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI). Kredittagaren ska även betala ersättning för skriftlig betalningspåminnelse och inkassokrav med de belopp som anges i 4 § i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. eller annan föreskrift som ersätter denna. Om Kreditgivaren måste driva fordran vidare till kronofogdemyndighet och/eller domstol ska Kredittagaren ersätta Kreditgivaren för de kostnader det innebär. Kreditgivaren äger rätt att dagligen kapitalisera dröjsmålsränta, avgifter och kostnader enligt detta stycke.
Kredittagaren är skyldig att utöver ränta betala särskild avgift till Kreditgivaren som ersättning för de kostnader Kreditgivaren har för krediten. De särskilda avgifter som för närvarande gäller och som kontohavaren ska betala till Kreditgivaren finns angivna i Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI) eller kredithandlingar i övrigt. Kreditgivaren får när som helst under kredittiden besluta om höjning av särskild avgift eller ändra eller införa ny avgift i den mån Kreditgivarens kostnader ökat för den åtgärd som avgiften är avsedd att täcka. Kredittagare ska även vara skyldig att till Kreditgivaren betala andra avgifter än sådana som förorsakats av Kreditgivarens kostnader för krediten som sådan. Sådana avgifter utgår med de belopp och enligt de grunder i övrigt som Kreditgivaren vid varje tid allmänt tillämpar och utgörs exempelvis av påminnelseavgift. Kreditgivaren lämnar på begäran upplysningar om gällande avgifter. Kreditgivaren får således när som helst under löptiden besluta om ändring av avgifter enligt detta stycke. Vid försenad betalning och vid inbetalning med ett lägre belopp än det som framgår av beviljad kreditansökan debiteras en påminnelseavgift. Kredittagaren ska även, om Kreditgivaren begär det, ersätta Kreditgivarens kostnad för att återbetala Kredittagarens felaktiga betalningar. Som felaktig betalning räknas även inbetalning med ett belopp som överstiger aktuell skuld. Aktuella avgifter framgår av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI). Kredittagaren ska även ersätta Kreditgivarens kostnader för att bevaka och driva in Kreditgivarens fordran. Kreditgivaren äger rätt att dagligen kapitalisera avgifter och kostnader enligt detta stycke.
Kreditgivaren har rätt att ändra dessa villkor utan att i förväg inhämta Kredittagarens medgivande. Sådan ändring träder i kraft en (1) månad efter det att Kredittagaren har underrättats om densamma. Om Kredittagaren inte godkänner ändringen får Kredittagaren omedelbart säga upp avtalet före den dag ändringarna träder i kraft. Hela det kvarvarande lånebeloppet samt upplupen ränta förfaller då till betalning.
Vid betalning har Kreditgivaren rätt att avräkna samtliga på krediten till betalning förfallna avgifter, kostnader och räntor innan avräkning sker på kapitalskulden.
Kredittagare har rätt att när som helst betala hela eller delar av krediten i förtid. Om Kredittagare önskar göra en förtidsbetalning ska Kreditgivaren meddelas om detta. Vid en förtidsbetalning ska Kredittagaren ersätta Kreditgivaren för kreditens samlade kreditkostnader för tiden fram till dagen för slutbetalningen.
Kreditgivaren har rätt att säga upp krediten till betalning vid tidpunkt som Kreditgivaren bestämmer, om någon av följande omständigheter föreligger:
Vill Kreditgivaren få betalt i förtid enligt punkterna a – c gäller en uppsägningstid på minst fyra veckor räknat från den tidpunkt då Kreditgivaren sänder ett meddelande om uppsägning i brev till Kredittagaren under dennes vanliga adress, eller uppsägningen utan sådan åtgärd kommer Kredittagaren till handa. Har Kreditgivaren krävt betalning i förtid enligt punkterna a - c, är Kredittagaren ändå inte skyldig att betala i förtid, om han före utgången av uppsägningstiden betalar vad som förfallit jämte dröjsmålsränta. Detsamma gäller om Kredittagaren vid uppsägning enligt punkten d genast efter uppsägningen eller inom medgiven uppsägningstid ställer godtagbar säkerhet för krediten. Om Kredittagare avlider eller försätts i konkurs förfaller hela krediten till omedelbar betalning.
Kredittagaren ska omedelbart underrätta Kreditgivaren om namn- och/eller adressändring samt om ändringar av andra kontaktuppgifter eller annat förhållande som är av betydelse för Kreditgivaren. Kreditgivaren har rätt att tillhandahålla information till Kredittagaren via e-post till av Kredittagaren angiven e-postadress och via elektroniskt textmeddelande (sms) till av Kredittagaren uppgivet mobilnummer. Information och meddelanden som lämnas via elektronisk kommunikationstjänst anses ha nått Kredittagare så snart som den gjorts tillgänglig. Brev som Kreditgivaren sänder till Kredittagaren ska anses ha kommit adressaten tillhanda senast på den sjunde (7:e) dagen efter avsändandet, om brevet sänts till den adress som angetts i beviljad kreditansökan eller som på annat sätt är känd för Kreditgivaren.
Enligt konsumentkreditlagen (2010:1846) och lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller ångerrätt för denna typ av kredit. Kredittagaren har därmed rätt att frånträda kreditavtalet genom att meddela Kreditgivaren inom 14 dagar från den dag då kreditavtalet ingicks. Kredittagare ska snarast och senast inom 30 dagar från den dag då Kredittagaren lämnade eller sände sitt meddelande om att avtalet frånträds betala tillbaka hela kreditbeloppet med tillägg för upplupen ränta. Ränta ska utgå från den dag då Kredittagaren fick tillgång till krediten till och med den dag den återbetalades till Kreditgivaren.
Alla fordringar på Kredittagaren ägs av Kreditgivaren som i sin tur äger rätt att överlåta eller pantsätta fordran enligt kreditavtalet till annan utan att i förväg inhämta Kredittagarens godkännande. Kredittagaren har inte rätt att överlåta eller pantsätta sina rättigheter eller skyldigheter enligt kreditavtalet.
Kreditgivaren är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott eller lockout eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott eller lockout gäller även om Kreditgivaren själv är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd. Skada som uppkommit i andra fall ska inte ersättas av Kreditgivaren, om den varit normalt aktsam.
Är Kreditgivaren till följd av omständighet som anges i första stycket förhindrad att ta emot betalning, har Kreditgivaren för den tid under vilket hindret förelegat rätt till ränta endast enligt de villkor som gällde på förfallodagen.
Uppgifter om krediten, betalningsförsummelse eller kreditmissbruk kan av Kreditgivaren komma att lämnas till kreditupplysningsföretag m.fl. i enlighet med kreditupplysningslagen (1973:1173). I samband med ansökan av kredit kommer Kreditgivaren att begära kreditupplysning gällande sökanden. Vidare kan kontroll av anställning och inkomst ske genom kontakt med uppgiven arbetsgivare. Ytterligare upplysningar om uppgiftslämnandet kan inhämtas av Kreditgivaren.
De personuppgifter som behandlas av Kreditgivaren behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och Kreditgivarens policy för detta. Information om behandling av personuppgifter finns på www.brixo.se.
Genom att ansöka om kredit godkänner Kredittagaren, eller på motsvarande sätt annan person som ansökt om kredit, behandling av personuppgifter som beskrivits i föregående stycke.
Klagomål kan lämnas skriftligen till klagomålsansvarig hos Kreditgivaren som nås via e-post klagomal@brixo.se eller genom brev till Brixo AB, Klagomålsansvarig, Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm. Vid missnöje med Kreditgivarens hantering av klagomålet kan Kredittagaren vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), som är nämnd för alternativ tvistlösning. ARN nås via deras hemsida www.arn.se eller via adress Box 174, 101 23 Stockholm. Mer information om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden finns på www.konsumentverket.se. Kredittagaren kan även vända sig till allmän domstol för prövning av ärendet. Kredittagaren kan även söka rådgivning hos den kommunala konsumentvägledningen samt genom Konsumenternas Bank- och finansbyrå eller Konsumenternas Försäkringsbyrå. Eventuell tvist mellan Kredittagaren och Kreditgivaren löses i svensk domstol med tillämpning av svensk lag.
Inom EU har en standardiserad blankett för konsumentkreditinformation utformats. Blanketten utgör inte något rättsligt bindande krediterbjudande. Uppgifterna återger korrekt det erbjudande kreditgivaren skulle lämna under nuvarande marknadsförhållanden. Det bör dock observeras att sifferuppgifter kan påverkas av ändrade marknadsförutsättningar. Att kreditgivaren lämnar dessa uppgifter medför ingen skyldighet för denne att bevilja krediten.
Kreditgivare Adress Telefon E-post Webbadress |
Brixo AB, org. nr. 556978-9273 Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm 08-500 850 47 info@brixo.se www.brixo.se |
Typ av kredit |
Brixo (annuitetslån). Att låna kostar pengar! Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på www.konsumtverket.se |
Det sammanlagda kreditbeloppet Detta är den övre kreditgräns eller det totala belopp som ställs till förfogande genom kreditavtalet. |
Beviljat kreditbelopp (10 000 kr – 100 000 kr). Att låna kostar pengar! Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på www.konsumtverket.se |
Villkoren för kreditutnyttjandet Här anges när och hur pengarna kan lyftas. |
Kreditbeloppet utbetalas till kredittagarens bankkonto senast en bankdag efter beviljande. |
Kreditavtalets löptid |
36 – 90 månader. |
Avbetalningar och, i förekommande fall, i vilken ordning dessa ska fördelas |
Kreditbeloppet återbetalas genom fasta månatliga betalningar inklusive ränta och avgifter (annuitetslån). Den månatliga betalningen beräknas efter beviljat kreditbelopp, räntesats och aktuella avgifter samt överenskommen återbetalningstid. Återbetalning av kredit sker månadsvis på förfallodagen som framgår av månadsavierna. Avräkningar sker enligt följande ordning; eventuella avgifter, räntor och amortering av kapitalbeloppet. |
Det totala belopp som du ska betala Detta är det lånade kapitalet plus ränta och eventuella kostnader i samband med krediten. |
Representativt exempel: 148 320 kr. Av beloppet avser 75 000 kr kreditbeloppet, 70 595 kr ränta, 475 kr uppläggningsavgift och 2 250 kr administrationsavgifter. I exemplet gäller följande förutsättningar: Krediten är återbetald på 90 månader med lika stora månadsbetalningar om 1 648 kr inkl. administrationsavgiften. |
Kreditränta eller i tillämpliga fall de olika krediträntor som gäller för kreditavtalet |
Den nominella årsräntan uppgår till 19,95 % och kapitaliseras månadsvis. |
Effektiv ränta Detta är totalkostnaden uttryckt som den effektiva räntan av det samlade kreditbeloppet. Den effektiva räntan anges för att hjälpa dig att jämföra olika erbjudanden. |
Representativt exempel: Kreditbelopp: 75 000 kr Återbetalningstid: 90 månader Nominell årsränta: 19,95 % Uppläggningsavgift: 475 kr Administrationsavgift: 25 kr Effektiv ränta: 22,8 % |
Är det, för att erhålla krediten eller för att erhålla den enligt villkoren i marknadsföringen, obligatoriskt att ingå avtal om — en försäkring som säkrar krediten, eller — någon annan kompletterande tjänst? Om kostnaderna för dessa tjänster inte är kända av kreditgivaren ska de inte inkluderas i den effektiva räntan. |
Nej. Nej. |
Härtill hörande kostnader | |
Andra kostnader i samband med kreditavtalet |
Uppläggningsavgift: 475 kr Administrationsavgift: 25 kr Avgift för återbetalning av felaktiga betalningar: 100 kr (om tillämpligt) |
Villkor för att ändra de ovan nämnda kostnaderna i samband med kreditavtalet |
Kreditgivaren har rätt att ändra räntesatsen för krediten i den utsträckning det motiveras av kreditpolitiska beslut, ökade upplåningskostnader eller andra kostnadsökningar som kreditgivaren inte skäligen kunnat förutse. Kreditgivaren har rätt att höja avgifterna om det är motiverat av ökningar i de kostnader som avgifterna är avsedda att täcka. |
Kostnader i samband med försenade betalningar Uteblivna betalningar kan få allvarliga konsekvenser (t.ex. tvångsförsäljning) och försvåra möjligheterna till att erhålla kredit. |
Vid uteblivna eller försenade betalningar har kreditgivaren rätt att debitera kredittagaren dröjsmålsränta med 23,0 % på förfallet obetalt kreditbelopp och påminnelseavgift om 60 kr. Utöver detta kan kredittagaren komma att debiteras för lagstadgade inkassokostnader och kan också bli skyldig att betala kostnader som uppstår om fordran måste drivas vid kronofogdemyndighet eller domstol. |
Ångerrätt Ni har rätt att frånträda kreditavtalet inom 14 kalenderdagar. |
Kredittagaren har rätt att frånträda kreditavtalet genom att till kreditgivaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag då kreditavtalet ingicks. Kredittagaren ska snarast och senast inom 30 dagar från den dag då kredittagaren lämnade eller sände sitt meddelande betala tillbaka det belopp som erhållits från kreditgivaren, med tillägg för upplupen ränta på beloppet. Räntan ska utgå från och med den dag då kredittagaren fick tillgång till krediten till och med den dag då den återbetalas. Om kreditgivaren med anledning av kreditavtalet har betalat en avgift till det allmänna som inte återbetalas, är kredittagaren skyldig att ersätta kreditgivaren för denna. Kreditgivaren ska snarast och senast inom 30 dagar från den dag då kreditgivaren tog emot kredittagarens meddelande om att kreditavtalet frånträds betala tillbaka de avgifter som kredittagaren har betalat med anledning av krediten. |
Förtidsåterbetalning Hela eller delar av krediten kan återbetalas i förtid när som helst. |
Ja. |
Sökning i en databas Om en kreditansökan avvisas på grundval av en sökning i en databas måste kreditgivaren genast och kostnadsfritt meddela dig resultatet av sökningen. Detta gäller inte om utlämnandet av sådan information är förbjudet enligt gemenskapslagstiftningen eller strider mot allmän ordning och säkerhet. |
Kreditprövning kommer att ske innan kredit medges. Bland annat kan en kreditförfrågan komma att göras hos kreditupplysningsföretag. Kredittagaren har rätt att snarast och utan kostnad underrättas om uppgifterna och vilken databas som har använts. |
Rätt att få ett utkast till ett kreditavtal Du har rätt att på begäran kostnadsfritt få en kopia av ett utkast till ett kreditavtal. Denna bestämmelse är inte tillämplig om kreditgivaren vid tidpunkten för begäran är ovillig att ingå kreditavtalet med dig. |
Ja. |
a) Beträffande kreditgivaren | |
Registrering |
Brixo AB är registrerad i det svenska Bolagsverkets register med org. nr. 556978-9273. |
Den berörda tillsynsmyndigheten |
Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, www.fi.se Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, www.konsumentverket.se |
b) Beträffande kreditavtalet | |
Utnyttjande av ångerrätten |
Kredittagaren har rätt att inom 14 dagar från den dag då kreditavtalet ingicks utnyttja sin ångerrätt genom att till kreditgivaren lämna eller sända ett meddelande om detta till den adress som anges under punkt 1 ovan. |
Den lagstiftning som kreditgivaren använt som grundval för att upprätta förbindelser med dig innan kreditavtalet ingicks |
Svensk lag. |
Klausul om tillämplig lagstiftning för kreditavtalet och/eller behörig domstol |
Svensk lag är tillämplig och svensk domstol är behörig att pröva tvisten. |
Språkordning |
Information och avtalsvillkor lämnas på svenska och kommunikation sker på svenska. |
c) Beträffande prövning | |
Förekomst av och tillgång till en mekanism för klagomål och prövning utanför domstol |
Kredittagaren kan vid klagomål i första hand vända sig till kreditgivaren. Kredittagaren kan också vända sig till: Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se |
Att skydda din integritet är av högsta vikt för oss. Vårt mål är att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en enskild person. Vi behöver behandla personuppgifter för att kunna ingå avtal med våra kunder, och för att därefter administrera avtalen. Dessutom behandlar vi uppgifterna för att uppfylla de krav som ställs på oss som kreditgivare, samt för att vidareutveckla vår verksamhet.
Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade hos oss och att behandlingen sker i enlighet med gällande dataskyddsregler och våra interna riktlinjer och rutiner. Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är Brixo AB (”Brixo”) om inget annat anges i denna information.
Det är viktigt för oss att vara öppna med hur dina personuppgifter hanteras som du lämnar till Brixo eller som vi samlar in på annat sätt. I denna informationstext beskriver vi därför hur och varför Brixo behandlar dina personuppgifter som befintlig kund eller blivande kund hos Brixo.
Brixo hanterar personuppgifter utifrån de olika rättsliga grunder och ändamål som vi beskriver nedan. Om du av någon anledning inte vill ge oss nödvändiga personuppgifter eller om du önskar radera sådana personuppgifter, finns risken att vi inte kan erbjuda dig våra produkter och tjänster.
Uppfylla villkoren i våra avtalDet grundläggande ändamålet med att Brixo samlar in, behandlar och lagrar personuppgifter är för att kunna förbereda, tillhandahålla och administrera bolagets produkter och tjänster till dig. Den rättsliga grunden för det är att uppfylla villkoren i våra avtal.
Följa lagar och reglerBolaget måste följa ett antal lagar och myndighetsbeslut och då hanterar vi dina personuppgifter för att till exempel:
Brixo erbjuder finansiella tjänster med målsättningen att skapa långa och goda relationer med våra kunder. Därför hanterar vi dina personuppgifter för följande ändamål:
I vissa fall behöver vi ditt samtycke för att behandla dina personuppgifter och då frågar vi efter det separerat från avtalet för produkten eller annan dokumentation. Vi beskriver då också hur du kan ta tillbaka ditt samtycke och hur det i så fall påverkar dig gällande den specifika produkten eller tjänsten.
Profilering och automatiserade beslutBolaget använder sig i vissa fall av så kallad profilering. Det innebär en automatisk behandling av personuppgifter för att göra analyser kring våra kunders ekonomiska situation, personliga val eller beteenden. Profilering används också i vissa fall vid automatiserat beslutsfattande som exempelvis kan vara ett automatiserat godkännande/avslag på en kreditansökan via internet.
Vi samlar in personuppgifter om dig från olika källor:
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att hantera en ansökan om kredit, t.ex. registrera uppgifter i ansökan och göra en bedömning av ansökan. Det är nödvändigt att du lämnar de personuppgifter som vi efterfrågar för att vi ska kunna hantera din ansökan. Om du inte lämnar de uppgifter som vi efterfrågar kan vi inte hantera din ansökan. I förekommande fall hanteras din ansökan automatiskt och du får snabbt besked om din ansökan kan godkännas eller inte baserat på en bedömning av risk- och återbetalningsförmåga. Bedömningen sker enligt ett regelverk och statistiska modeller som Brixo använder sig av. Om informationen anses tillräcklig enligt regelverket hanteras ansökan per automatik och i annat fall kommer ansökan att handläggas av en handläggare. Du har alltid rätt att begära omprövning av ett automatiskt beslut genom att kontakta Brixos kundtjänst.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kreditbedömningar i samband med en ansökan om en kreditprodukt.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har. |
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera ditt kundförhållande med Brixo, t.ex. för att registrera dina uppgifter i vårt kundregister, för att kommunicera med dig om kundförhållandet, skicka aviseringar, säkerställa att dina uppgifter är uppdaterade och korrekta, samt dokumentera träffade avtal och interaktioner med dig.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera förfrågningar från dig, t.ex. om oss och våra produkter och tjänster i olika kanaler och för att hantera kundtjänstärenden.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera förfrågningar från dig. |
Vi behandlar dina uppgifter för att tillhandhålla tjänster och produkter. I den utsträckning du lämnar särskilda kategorier av personuppgifter till oss i samband med användning av våra tjänster ger du ditt uttryckliga samtycke till vår behandling av dessa uppgifter för att tillhandahålla avtalade tjänster och produkter. Det är frivilligt att lämna ditt samtycke till behandlingen av dina personuppgifter för att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster, men om du inte lämnar ditt samtycke, kan du inte använda tjänsterna. Om du väljer att dela din platsinformation med oss genom användning av våra digitala kanaler kan vi även behandla denna information för att tillhandahålla tjänster som du har efterfrågat.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att uppfylla Brixos avtal med dig. |
Vi behandlar dina uppgifter av utrednings- och säkerhetsskäl, t.ex. för att förebygga, undersöka, avslöja och rapportera bedrägerier, samt skydda dina och Brixos tillgångar.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att skydda dina, andras och Brixos tillgångar. |
Vi behandlar dina uppgifter för riskhantering, t.ex. för att genomföra regelbundna riskbedömningar och analyser i riskberäkningsmodeller.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att av att identifiera och regelbundet kontrollera risker i verksamheten. |
Vi vill lämna rätt kommunikation och erbjudanden till dig, i rätt tid och i rätt kanal. Därför behandlar vi dina uppgifter i syfte att kommunicera personlig och relevant information, samt lämna erbjudanden till dig om våra egna och utvalda samarbetspartners varor och tjänster i olika kanaler, t.ex. brev, e-post och andra digitala kanaler. Vi kan komma att dela dina personuppgifter med tredjeparters annonseringstjänster för att kunna utvärdera, leverera och förbättra våra sådana tjänster som vi använder baserat på en analys av de uppgifter som vi har samlat in på olika sätt, t.ex. genom att sortera kunder i olika kundsegment baserat på bland annat engagemang hos Brixo. Genom att ingå avtal med Brixo lämnar du ditt samtycke enligt marknadsföringslagen till vår elektroniska marknadsföring av våra egna och samarbetspartners varor och tjänster. Du har rätt att, när som helst, avregistrera dig från utskick genom att meddela detta till oss.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att kommunicera personlig och relevant information och erbjudanden till dig. |
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kundanalyser på en övergripande nivå, t.ex. för att utveckla affärsmetoder, analysmodeller, kund- och affärsstrategier. För detta syfte analyserar vi t.ex. kunders betalningsförmåga, beteende i Brixos olika kanaler, interaktioner, engagemang hos och användning av Brixos tjänster.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra kundanalyser för ökad kundinsikt. |
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att genomföra kundundersökningar, t.ex. för att skicka ut och utvärdera resultatet av en undersökning.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att för att få information om din och andra kunders uppfattning om Brixo i allmänhet och särskilt produkter, tjänster och kundupplevelse. |
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att ta fram rapporter och statistik för uppföljning och utvärdering av vår verksamhet, t.ex. uppföljning av Brixos produkter och tjänster och genomförda aktiviteter, såsom kampanjutskick.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att följa upp och utvärdera vår verksamhet. |
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster, t.ex. för att felsöka, logga, utveckla, testa och förbättra våra system och tjänster.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att livscykelhantera, skydda och utveckla våra system och tjänster. |
Vi behandlar dina uppgifter i syfte att fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk t.ex. för att hantera klagomål och reklamationer, samband med en rättsprocess eller för att förhindra användning av Brixos tjänster i strid med villkoren för tjänsten.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk. |
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har, t.ex. uppnå och säkerställa tillräcklig kundkännedom, bl.a. genom att kontrollera identitet, genomföra kontroller mot s.k. sanktionslistor, för att lämna kontoutdrag samt dokumentera träffade avtal och interaktioner.
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har. |
Dina uppgifter skyddas av sekretess, vilket innebär att Brixo inte obehörigen får röja dessa uppgifter. När det är tillåtet med hänsyn till sekretessen delar Brixo vissa uppgifter med andra mottagare:
Uppgifter | Laglig grund för behandlingen |
---|---|
|
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt, inkassobolagets och/eller fordringsköparens berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. |
Mottagare | Syfte | Laglig grund för behandlingen |
---|---|---|
Myndigheter | Vi kan lämna nödvändig information till myndigheter om vi är skyldiga enligt lag att göra det, t.ex. kontrolluppgift till Skatteverket. | Behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga förpliktelser. |
Domstol, motparter etc. | I samband med en rättstvist kan vi överföra uppgifter till andra parter. | Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk. |
Rättsvårdande myndigheter, t.ex. Polisen | Vi kan dela personuppgifter med rättsvårdande myndigheter, t.ex. Polisen om vi är skyldiga enligt lag att lämna ut dina uppgifter eller för att bidra till en pågående brottsutredning. | Behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga förpliktelser alternativt tillgodose vårt berättigade intresse av att bidra till en pågående brottsutredning på begäran. |
Potentiella köpare och säljare | Vi kan komma att dela information med potentiella köpare och säljare om vi skulle sälja hela eller delar av verksamheten eller vid en sammanslagning. | Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra avyttringen eller sammanslagningen. |
Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES-området. I vissa fall kan dock dina personuppgifter komma att överföras till och behandlas i ett land utanför EU/EES-området av våra tjänsteleverantörer. För att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade kommer vi i sådant fall att säkerställa att det finns skyddsåtgärder på plats, t.ex. dataöverföringsavtal som kräver att mottagarna skyddar uppgifterna på samma sätt som vi gör.
Vi sparar dina personuppgifter så länge vi behöver för att kunna tillhandahålla de produkter och tjänster du har avtal med oss om. Vi sparar också personuppgifter för att kunna uppfylla krav i lagar och beslut av myndigheter, som till exempel för bokföring och skatterapportering. Om du avslutar din kredit, ditt konto eller någon annan tjänst i bolaget behöver vi spara en del av dina personuppgifter som är kopplade till den produkten eller tjänsten under viss tid. Vi behöver exempelvis behålla vissa personuppgifter i sju år för att kunna rapportera till Skatteverket och i högst tio år för att uppfylla regler kring penningtvätt. Efter det kommer vi att på ett säkert sätt radera eller avidentifiera dina uppgifter så att det inte längre går att koppla dem till dig.
Dataskyddslagstiftningen ger dig ett antal rättigheter i förhållande till behandlingen av dina personuppgifter. Vi behandlar dina personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att uppfylla dina rättigheter.
Tillgång till dina personuppgifterDu har rätt att begära att få en bekräftelse från oss om vi behandlar personuppgifter som rör dig, samt i sådant fall begära tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig, ett s.k. registerutdrag.
Begära rättelseVidare har du, om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller ofullständig, rätt att begära att uppgiften rättas.
Återkalla samtycke med framtida verkanI den utsträckning som vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att, när som helst, återkalla ditt samtycke till behandlingen med framtida verkan. Det betyder att om du återkallar ditt samtycke har vi rätt att fortsätta behandla redan insamlade personuppgifter med stöd av ditt tidigare lämnande samtycke.
Motsätta dig behandling för direktmarknadsföringsändamålDu har även rätt att, när som helst, motsätta dig vår behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål och avregistrera dig från fortsatta utskick genom att anmäla detta till oss, t.ex. genom att klicka på en avregistreringslänk i utskicket eller kontakta kundtjänst. Från och med den 25 maj 2018 har du även rättigheterna nedan om det följer av gällande dataskyddslagstiftning.
Motsätta dig behandling som stödjer sig på vårt berättigade intresseDu har rätt att motsätta dig behandlingar som stödjer sig på ett berättigat intresse som vi har om du har personliga skäl som rör situationen. Vi får dock fortsätta att behandla dina uppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om vi har tvingande berättigade skäl för behandlingen som överväger integritetsintresset.
RaderingUnder vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade. Detta gäller dock inte om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara uppgifterna.
Begränsning av behandlingDu har även rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om du begär att behandlingen av dina uppgifter ska begränsas kan det dock medföra att vi inte kan uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot dig under den tid behandlingen begränsats.
DataportabilitetSlutligen har du rätt att få en kopia på de personuppgifter som rör dig i ett strukturerat format (dataportabilitet). Rätten till dataportabilitet, till skillnad från rätten till registerutdrag, omfattar endast uppgifter som du själv har tillhandahållit oss och som vi behandlar med stöd av vissa lagliga grunder, t.ex. ett avtal med dig.
Om du har några frågor om behandlingen av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss. Kontaktuppgifter framgår nedan. Du kan också kontakta bolagets klagomålsansvarig eller tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten, för eventuella klagomål rörande behandlingen av dina personuppgifter.
KontaktuppgifterPersonuppgiftsansvarig: Brixo AB, 556978-9273
Postadress: Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm
Telefonnummer: 08-500 850 47
Senast uppdaterad: 2024-01-29
Frivillig gruppförsäkring för: Tillfällig arbetsoförmåga, ofrivillig arbetslöshet samt dödsfall till följd av olycksfall eller sjukdom.
Här lämnas den information som försäkringsgivare ska lämna till dig enligt lag innan du köper försäkring. Informationen ska underlätta ditt beslut om att teckna försäkringen och det är viktigt att du läser hela informationen samt sparar den. Det här är en sammanfattning av vad försäkringen omfattar. Försäkringen innehåller viktiga begränsningar och säkerhetsföreskrifter. Några av de viktigaste begräsningarna framgår under rubriken ”Viktiga begränsningar och säkerhetsföreskrifter”. Om det finns försäkringsskydd som är särskilt viktigt för dig och som du är osäker på om det omfattas av försäkringen, vänligen kontakta Brixo på tel.nr 08 – 500 850 47. Observera att förköpsinformationen endast är en kortfattad översikt av försäkringen. Fullständig information om vad försäkringen omfattar hittar du i försäkringsvillkoren. De fullständiga villkoren hittar du på www.brixo.se
Försäkringen är en frivillig gruppförsäkring. Om du drabbas av ofrivillig arbetslöshet, tillfällig arbetsoförmåga eller vid dödsfall kan försäkringen ge ersättning. I tabellen nedan hittar du ett förenklat schema över försäkringens innehåll.
MOMENT | KVALIFICERINGSPERIOD* (från försäkringens start) | KARENSTID (från skadedagen) | ERSÄTTNINGSBELOPP | MAXERSÄTTNING | ÅTER-KVALIFICERING |
---|---|---|---|---|---|
Tillfällig arbetsoförmåga | 30 dagar | 30 dagar | Beräknas per dag, d.v.s. 1/30 del av 10% av utestående skuld enligt den faktura som föregår skadedagen | Max 10 000 kr/månad, upp till 12 månader per skada | 90 dagar vid ny diagnos, 180 dagar för samma diagnos |
Ofrivillig arbetslöshet | 90 eller 180 dagar | 30 dagar | Beräknas per dag, d.v.s. 1/30 del av 10% av utestående skuld enligt den fakturan som föregår det tidigaste av uppsägningsdag, varseldag eller skadedag | Max 10 000 kr/månad, upp till 12 månader per skada | 180 dagar |
Dödsfall | Ingen | Ingen | Utestående skuld enligt den fakturan som föregår skadedagen | Max 150 000 kr | - |
*90 dagars kvalificering om kreditgodkännandet var yngre än 90 dagar vid försäkringens tecknande.
180 dagars kvalificering om kreditgodkännandet var äldre än 90 dagar vid försäkringens tecknande.
Vem kan teckna försäkringen
* Med anställd menas tillsvidareanställd eller visstidsanställd med en avtalad anställningstid om minst sex månader om minst 17 timmar i veckan.
** Med egenföretagare menas person som på heltid driver, leder eller bistår i driften av företag som denne genom ägarandel eller liknande, är personligen betalningsansvarig för eller har ensam beslutanderätt i.
När försäkringen gäller Försäkringen börjar gälla från försäkringens startdatum som framgår av ditt försäkringsbrev. Försäkringen löper månadsvis och förlängs automatiskt med en månad i taget.
Kvalificeringstiden för ofrivillig arbetslöshet är antingen 90 eller 180 dagar:
Kvalificeringsperiod är tid från försäkringens startdatum och antal dagar framåt då försäkringsfall inte omfattas.
Försäkringen gäller utan avdrag för självrisk.
Premien för försäkringen är 0,6% av din utestående skuld hos Brixo på den dagen då månatliga avräkningen skapas av gruppföreträdaren.
I försäkringen finns olika begränsningar. Det finns t.ex. villkor som innebär att försäkringen inte gäller i vissa situationer och det finns villkor om s.k. säkerhetsföreskrifter – d.v.s. anvisningar som talar om hur du ska bete dig för att minska risken för skada. Om säkerhetsföreskrifter inte följs kan ersättningen vid skada minskas med ett särskilt avdrag. Du kan läsa mer om vilka säkerhetsföreskrifter som gäller för respektive skadehändelse genom att läsa de fullständiga försäkringsvillkoren. Nedan finner du några av de viktigaste begräsningarna och säkerhetsföreskrifterna i försäkringen.
Försäkringen betalar ingen ersättning som direkt eller indirekt har samband med:
För denna försäkring är det inte möjligt att genom eget val påverka försäkringens omfattning eller premie.
Är köpet av försäkringen gjort via kundservice eller online gäller distansavtalslagen (2005:59). Distansavtalslagen ger dig ångerrätt i 14 dagar från det att du köpt din försäkring. Vänd dig till Brixo om du vill ångra ditt köp av försäkring.
Är du inte nöjd med ett beslut från oss kan du begära omprövning hos några av de instanser som finns för detta. Mer information om omprövningsinstanserna och hur du kommer i kontakt med dem hittar du i informationsdokumentet nedan.
Försäkringsgivare för denna försäkring är AmTrust International Underwriters DAC. Svensk lag tillämpas på ditt avtal med oss. Central Bank of Ireland är tillsynsmyndighet. Som försäkringsdistributör i Sverige står bolaget även under svenska Finansinspektionens tillsyn. Svenska Konsumentverket är tillsynsmyndighet för vår marknadsföring. Samtliga tillsynsmyndigheters kontaktuppgifter hittar du i informationsdokumentet nedan. Försäkringsgivaren representeras i Sverige av sin generalagent: AmTrust Nordic AB, (org.nr. 556671-5677), Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, telefon: 08-440 38 00.
De personuppgifter som lämnas till försäkringsgivaren eller dess generalagent AmTrust Nordic AB, behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och bolagets riktlinjer. Information om hur personuppgifter behandlas finns på www.amtrustnordic.com
Försäkringsgivare för denna försäkring är AmTrust International Underwriters DAC. Försäkringsgivaren står under tillsyn av Central Bank of Ireland. Finansinspektionen i Sverige ansvarar för tillsynen i övrigt, däribland att försäkringsgivaren fullföljer sin informationsskyldighet samt andra svenska bestämmelser som rör försäkringsgivarens verksamhet i Sverige. Försäkringsgivarens tillstånd att ställa ut försäkring kan kontrolleras hos Central Bank of Ireland, se kontaktuppgifter nedan.
Försäkringsgivaren representeras i Sverige av sin generalagent, AmTrust Nordic AB (556671-5677), Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, telefon 08-440 38 00. Förhållandet att AmTrust Nordic AB är generalagent kan kontrolleras hos Finansinspektionen, se kontaktuppgifter nedan. Försäkringsgivaren och generalagenten benämns nedan gemensamt ”AmTrust”. AmTrust står även under tillsyn av Konsumentverket avseende marknadsföring och reklam, se kontaktuppgifter nedan.
Om du tecknar våra försäkringar genom en mäklare eller en annan försäkringsförmedlare, är de skyldiga att informera dig om sin försäkringsdistribution. Det är i så fall uppgifterna i deras information som gäller för dig.
AmTrust utför inte någon opartisk eller personlig analys och tillhandahåller inte rådgivning till konsument om försäkringsbolagets försäkringar. AmTrust Nordic AB distribuerar endast försäkringar från de försäkringsgivare som bolaget är generalagent för.
Anställd personal hos AmTrust har fast lön och påverkas därmed inte av några incitament att sälja försäkringar för bolagets räkning som kan innebära en intressekonflikt i relation till dig som kund.
Om du har ett klagomål till oss ska du i första hand kontakta den person som handlagt ditt ärende. De flesta missförstånd kan klaras upp den vägen.
KlagomålsansvarigOm du vill framföra ett klagomål mot något av AmTrust-bolagen, vänligen kontakta klagomålsansvarig på tel. nr. +46 8 440 38 20, e-post klagomal@amtrustgroup.com eller via brev ställt till AmTrust Nordic AB, Klagomålsansvarig, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm.
Att framställa ett klagomål är kostnadsfritt. Om vi inte kan besvara ett klagomål inom 14 dagar efter det att klagomålet inkommit till oss kommer vi att kontakta dig och förklara orsaken till varför svaret dröjer samt informera om när vi kan förväntas lämna ett svar.
Om vi inte kommer överensÄr du inte nöjd med lämnat beslut i samband med en skada kan du få beslutet omprövat av försäkringsgivaren genom att kontakta AmTrust Nordic AB, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, telefon 08-440 38 20. Det finns även möjlighet att få eventuell tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00. Om din fråga avser medicinska bedömningar vid sjuk- eller olycksfallsförsäkringar kan den tas upp i Personförsäkringsnämnden, Svensk Försäkring, Box 24067, 104 50 Stockholm. Personförsäkringsnämndens yttrande är rådgivande www.forsakringsnamnder.se/PFN. Du har även möjlighet att väcka talan mot försäkringsgivaren vid allmän domstol.
VägledningKonsumentverket erbjuder vägledning direkt till dig som konsument. På www.konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel. Du kan även kontakta din kommunala konsumentvägledare eller Konsumenternas Försäkringsbyrå på www.konsumenternas.se
Försäkringsgivare: AmTrust International Underwriters DAC., organisationsnummer: 169384, 6-8 College Green, Dublin 2, D02 VP48, Irland. Försäkringsgivarens generalagent i Sverige: AmTrust Nordic AB (556671-5677), Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, stockholm@amtrustgroup.com, Telefon: 08-440 38 00
Kontaktuppgifter myndigheterFinansinspektionen
Box 7821, 103 97 Stockholm, 08-408 980 00, www.fi.se, finansinspektionen@fi.se
Bolagsverket851 81 Sundsvall, 060-18 40 00, www.bolagsverket.se, bolagsverket@bolagsverket.se
KonsumentverketBox 48, 651 02 Karlstad, 0771 525 525, konsumentverket@konsumentverket.se
Central Bank of IrelandPO Box 559, Dublin 1, +353 (0)1 224 6000, enquiries@centralbank.ie
AmTrust Nordic AB ("AmTrust") bedriver verksamhet i form av försäkringsförmedling. Verksamheten regleras bland annat av lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution samt Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2018:10) om försäkringsdistribution. ATN är även generalagent i Sverige åt det Irländska försäkringsbolaget AmTrust International Underwriters DAC (”AIU”). Såsom generalagent har ATN behörighet att på AIU:s vägnar binda AIU vid försäkringsavtal med kund, företräda AIU, ta emot stämning och tala och svara i alla rättsförhållanden som har samband med AIU:s försäkrings-verksamhet i Sverige. ATN är i Norge verksam genom sin norska filial; AmTrust Nordic NUF.
KontaktuppgifterAmTrust Nordic AB (org. nr. 556671-5677)
Styrelsens säte: Stockholm
Adress: Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, Sverige
Webbplats: www.amtrustnordic.com
Telefon: +46 (08) 440 38 00
E-post: stockholm@amtrustgroup.com
ATN har enligt tillstånd från Finansinspektionen rätt att bedriva direkt och indirekt försäkringsdistribution avseende följande skadeförsäkringsklasser: 1. Olycksfall, 2. Sjukdom, 3. Landfordon, 7. Godstransport, 8. Brand och naturkrafter, 9. Annan sakskada, 13. Allmän ansvarighet, 14. Kredit, 15. Borgen, 16. Annan förmögenhetsskada, 17. Rättsskydd samt 18. Assistans.
ATN står under tillsyn av Finansinspektionen, den myndighet som övervakar företagen på finansmarknaden. Finansinspektionen ska på begäran upplysa kunder och andra om en anställd hos ATN har rätt att förmedla försäkringar och om denna rätt är begränsad till ett visst slag av försäkring, någon eller några försäkringsklasser eller grupper av försäkringsklasser. Du kan kontakta finansinspektionen via Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, 08-408 980 00, www.fi.se. E-post: finansinspektionen@fi.se.
ATN är registrerat hos Bolagsverket för förmedling av skadeförsäkringar. Registreringen kan kontrolleras via Bolagsverket, 851 81, Sundsvall, tel.nr. 077-167 06 70, e-post: bolagsverket@bolagsverket.se. www.bolagsverket.se.
ATN står även under tillsyn av Konsumentverket avseende marknadsföring. Du kan kontakta Konsumentverket via Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, 0771-42 33 00, e-post: konsumentverket@konsumentverket.se, www.konsumentverket.se.
ATN förmedlar försäkringar från ett eller flera försäkringsbolag. ATN är inte genom avtal förpliktad att distribuera försäkringar uteslutande för ett eller flera försäkringsbolag. De försäkringsbolag för vilka ATN förmedlar försäkringar listas nedan. Vid förmedlingen företräder ATN försäkringsgivaren.
ATN ger inte råd om försäkringar eller rådgivning på grundval av en opartisk och personlig analys. Med opartisk och personlig analys avses att en försäkringsdistributör lämnar rådgivning efter en analys av ett tillräckligt stort antal försäkringsavtal på marknaden, vilka ska vara tillräckligt diversifierade med avseende på typ och produktleverantörer för att säkerställa att kundens mål på lämpligt sätt kan tillgodose.
Försäkringsbolag ATN företräderATN distribuerar försäkringar för ATN International Underwriters DAC.
ErsättningI egenskap av generalagent, distributör eller underwriter för den försäkringsgivare ATN företräder erhåller ATN ersättning från försäkringsgivaren. Ersättningens storlek är 7 % av den nettopremie som försäkringsbolaget erhåller. Med nettopremie avses premie för en försäkring utan påslag för provisioner som erhålls av den eller de parter som förmedlat försäkringen till försäkringstagaren. ATN har också rätt till en vinstdelning från försäkringsgivaren på 20 % baserat på försäkringsaffärens tekniska resultat. Om ATN ersättning i enskilt fall avviker från ovanstående redovisas detta tillsammans med den information som kund får vid tecknande av viss försäkring.
Annulleras eller sägs en försäkring upp under försäkringsperioden och försäkringstagaren har rätt att få erlagd premie som inkluderat ersättning till ATN återbetald, så är ATN skyldig att återbetala sin andel av den del av premien som inkluderar ATN ersättning och som ska återbetalas till försäkringstagaren.
Anställd personal hos ATN har fast lön och påverkas därmed inte av några incitament att sälja försäkringar för bolagets räkning som kan innebära en intressekonflikt i relation till kunderna. Anställda hos ATN omfattas av ett incitamentsprogram baserat på det årsresultat som bolaget levererar.
ATN har inget kvalificerat innehav i något försäkringsföretag och inget försäkringsföretag eller ett moderbolag till ett försäkringsföretag har ett kvalificerat innehav i ATN. Med kvalificerat innehav avses ett direkt eller indirekt ägande i ett företag, om innehavet representerar tio procent eller mer av kapitalet eller av samtliga röster eller annars möjliggör ett väsentligt inflytande över ledningen av företaget.
Intressekonflikter är en naturlig del i affärsdrivande verksamheter och även inom ATNs verksamhetsområde. Intressekonflikter kan uppstå i en situation där kundintresset står i konflikt med ett intresse hos ATN. För att skydda dig som kund har ATN antagit riktlinjer för att hantera intressekonflikter.
En identifierad intressekonflikt är att ATN kan erhålla olika ersättningar från olika försäkringsbolag som ATN samarbetar med. För att hantera dessa intressekonflikter informeras kund om den ersättning ATN erhåller från relevant försäkringsbolag i samband med bolagets försäkringsförmedling.
Om du vill framföra ett klagomål mot något av AmTrust-bolagen, vänligen kontakta klagomålsansvarig på tel. nr. +46 8 440 38 20, e-post klagomal@amtrustgroup.com eller via brev ställt till AmTrust Nordic AB, Klagomålsansvarig, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm.
Att framställa ett klagomål är kostnadsfritt. Om vi inte kan besvara ett klagomål inom 14 dagar efter det att klagomålet inkommit till oss kommer vi att kontakta dig och förklara orsaken till varför svaret dröjer samt informera om när vi kan förväntas lämna ett svar.
Du kan rådfråga Konsumentverket som erbjuder vägledning direkt till dig som konsument. På www.konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel. Du kan även kontakta din kommunala konsumentvägledare eller Konsumenternas Försäkringsbyrå på www.konsumenternas.se.
Om en tvist uppstår mellan dig och ATN kan denna prövas av svensk allmän domstol. Eftersom ATN är registrerat i Stockholm vänder du dig i första hand till Stockholms Tingsrätt.
Du som är konsument kan även få din tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00, e-post: arn@arn.se, www.arn.se.
ATN och dess försäkringsförmedlare omfattas av en obligatorisk ansvarsförsäkring för ren förmögenhetsskada. Försäkringen täcker eventuell skadeståndsskyldighet som ATN kan ådra sig mot dig som är kund på grund av ATNs förmedling.
Försäkringen är tecknad via Volante Underwriting Sweden AB på uppdrag av Lloyds Insurance Company S.A. UMR B1732TV068A21 (80%) och Hamilton Insurance DAC, UMR B1817ARN21C017 (20%) (adressuppgifter finner du nedan). Om du som kund drabbas av en skada eller ekonomisk förlust där du anser att ATNs agerande har vållat denna har du möjlighet att rikta krav direkt mot av Lloyds Insurance Company S.A. UMR B1732TV068A21 (80%) och Hamilton Insurance DAC, UMR B1817ARN21C017 (20%).
Om du vill göra anspråk på skadestånd måste du underrätta ATN om detta inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt att en skada har uppkommit. Krav under ansvarsförsäkringen ska sändas till Volante Underwriting Sweden AB, som företräder Lloyds Insurance Company S.A och Hamilton Insurance Designated Activity Company, Kungsgatan 60, 111 22 Stockholm; webbplats: https://volanteglobal.com/underwriting/volante-underwriting-sweden/
Den högsta ersättning som kan betalas ut ur ansvarsförsäkringen för en skada som gäller försäkringsförmedling är EUR 1 300 380 och den högsta ersättning som sammanlagt kan betalas ut under ett år är EUR 3 901 130.
De personuppgifter som lämnas till ATN behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och bolagets riktlinjer. Information om hur personuppgifter behandlas finns på www.amtrustnordic.com.
När ATN behandlar personuppgifter för en försäkring där ATN agerat som generalagent eller underwriter för ett försäkringsbolag är ATN normalt ett personuppgiftsbiträde åt försäkringsbolaget. All sådan behandling sker enligt det personuppgiftsbiträdesavtal som ingåtts med försäkringsbolaget.
Utvecklare av denna försäkring är AmTrust Nordic AB (organisationsnummer: 556671-5677) som i egenskap av generalagent representerar försäkringsgivaren AmTrust International Underwriters DAC i Irland (registreringsnummer: 169384). Detta dokument ska endast betraktas som en sammanfattning av vad försäkringen täcker för att hjälpa dig fatta ett välgrundat beslut. Ytterligare information om vad försäkringen omfattar hittar du i för- och efterköpsinformation och den fullständiga informationen finns i försäkringsvillkoren.
Vänligen ta dig tid att läsa det här faktabladet så att du förstår försäkringens omfattning och begränsningar samt några viktiga förutsättningar för försäkringens giltighet.
Vilken typ av försäkring handlar det om?Försäkringen är en frivillig gruppförsäkring som kan hjälpa till att återbetala din kreditskuld hos Brixo AB vid ofrivillig arbetslöshet, arbetsoförmåga från 50% samt dödsfall till följd av olycksfall eller sjukdom.
|
Vad ingår inte i försäkringen?
Finns det några begränsningar av vad försäkringen täcker?
|
Försäkringen gäller för skada som inträffar i hela världen
Försäkringspremien betalas månadsvis och debiteras i enlighet med överenskomna betalningstillfällen.
Försäkringen börjar gälla från dagen då du ansluter dig till försäkringen, om du på anslutningsdagen uppfyller kraven för att kunna teckna försäkringen (se försäkringsvillkoren). Försäkringen upphör att gälla:
Du kan när som helst säga upp försäkringen genom att kontakta Brixo AB.
Frivillig gruppförsäkring för: Tillfällig arbetsoförmåga, ofrivillig arbetslöshet samt dödsfall till följd av olycksfall eller sjukdom.
Dessa försäkringsvillkor gäller för dig som har ett kreditavtal hos Brixo AB, org.nr 556978-9273, Brunnsgatan 21 b, 111 38 Stockholm (”Brixo”) och som har anslutits till försäkringen.
Försäkringen kan ge dig ett skydd vid ofrivillig arbetslöshet, tillfällig arbetsoförmåga samt dödsfall till följd av sjukdom eller olycksfall. I försäkringsvillkoren beskrivs även undantag och begränsningar i försäkringsskyddet.
Vissa ord i försäkringsvillkoren har särskild betydelse, dessa förklaras längst ned i dokumentet. Se "Begreppsförklaring" under punkt 21.
MOMENT | VALIFICERINGSPERIOD (från försäkringens start) | KARENSTID (från skadedagen) | ERSÄTTNINGSBELOPP | MAXERSÄTTNING | ÅTER-KVALIFICERING |
---|---|---|---|---|---|
Tillfälligarbetsoförmåga | 30 dagar | 30 dagar | Beräknas per dag, d.v.s. 1/30 del av 10% av utestående skuld enligt den faktura som föregår skadedagen | Max 10 000 kr/månad, upp till 12 månader per skada | 90 dagar vid ny diagnos, 180 dagar för samma diagnos |
Ofrivillig arbetslöshet | 90 eller 180 dagar | 30 dagar | Beräknas per dag, d.v.s. 1/30 del av 10% av utestående skuld enligt den fakturan som föregår det tidigaste av uppsägningsdag, varseldag eller skadedag | Max 10 000 kr/månad, upp till 12 månader per skada | 180 dagar |
Dödsfall | Ingen | Ingen | Utestående skuld enligt den fakturan som föregår skadedagen | Max 150 000 kr | - |
*90 dagars kvalificering om kreditgodkännandet var yngre än 90 dagar vid försäkringens tecknande.
180 dagars kvalificering om kreditgodkännandet var äldre än 90 dagar vid försäkringens tecknande.
Dagen efter karenstidens slut.
E-post: info@brixo.se
Telefon: 08 - 500 850 47
http://amtrustnordic.jaycom.se/brixo
E-post: skador@amtrustgroup.com
Denna försäkring är en frivillig gruppförsäkring. Till grund för försäkringen ligger ett avtal om frivillig gruppförsäkring som har ingåtts mellan Brixo AB, org.nr 556978-9273 (gruppföreträdaren) och försäkringsgivaren.
I gruppavtalet mellan gruppföreträdaren och försäkringsgivaren regleras vilka som är gruppmedlemmar och därmed kan teckna denna försäkring, när försäkringarna tidigast kan börja gälla, hur försäkringen ska administreras, gruppavtalets giltighetstid, uppsägningsrätt m.m. De regleringar från gruppavtalet som gäller för dig som valt att ansluta dig till denna försäkring anges i dessa försäkringsvillkor.
För ditt försäkringsavtal gäller vad som anges i förköpsinformation, eventuell ansökningshandling, försäkringsbesked med tillhörande information som försäkringsgivaren utfärdar för gruppförsäkringen och vad som anges i dessa försäkringsvillkor. Ett försäkringsfall regleras enligt de villkor som gäller när försäkringsfallet inträffar.
Den grupp av personer som kan anslutas till denna frivilliga gruppförsäkring är privatpersoner som ingår ett kreditavtal med Brixo. För att kunna anslutas till försäkringen måste du som gruppmedlem uppfylla följande teckningskrav:
* Med anställd menas tillsvidareanställd eller visstidsanställd med en avtalad anställningstid om minst sex månader om minst 17 timmar i veckan.
** Med egenföretagare menas person som på heltid driver, leder eller bistår i driften av företag som denne genom ägarandel eller liknande, är personligen betalningsansvarig för eller har ensam beslutanderätt i.
Om du inte uppfyller samtliga teckningskrav när försäkringen tecknas kan försäkringsersättning sättas ned eller helt utebli. Försäkringen gäller för de personer som anges i försäkringsbrevet.
Datum för när försäkringen börjar gälla framgår av ditt försäkringsbevis.
Försäkringsskyddet omfattar nedanstående händelser vars skadedag inträffar under försäkringsperioden:
Försäkringen kan lämna ersättning vid tillfällig arbetsoförmåga som inträffar under försäkringsperioden under förutsättning att nedan två kriterier är uppfyllda:
För att ersättning ska lämnas ska du som tillsvidareanställd eller visstidsanställd ha arbetat minst 17 timmar per vecka under minst 30 sammanhängande dagar omedelbart innan den dag Försäkringskassan godkänt som första sjukdag (skadedag). Som egenföretagare ska du ha arbetat motsvarande heltid i minst 6 månader i obruten följd omedelbart före skadedatumet. Första sjukdag, dvs skadedag måste ha inträffat under försäkrings-perioden för att ersättning ska kunna utgå.
6.1 Undantag och begränsningar vid tillfällig arbetsoförmågaFörsäkringen lämnar inte ersättning för:
Se även de generella undantagen under punkt 9.
6.2 Försäkringsersättning vid tillfälligarbetsoförmågaFörsäkringsersättning utbetalas vidsjukskrivningsgrad på minst 50%.
Den månatliga ersättningen beräknas per dag då du är sjukskriven. Ersättningen per dag uppgår till 1/30 del av 10% utav utestående skuld enligt den senaste fakturan som föregår skadedag multiplicerat med sjukskrivningsgrad. Om sjukskrivningsgraden ändras under pågående skada så ändras den månatliga ersättningen därefter. Försäkringen lämnar ersättningfrån och med dag 31 av sammanhängande sjukperiodom minst 50% sjukskrivningsgrad. De 30 första dagarna är så kallad karenstid.
För varje sammanhängande period av sjukskrivning med samma diagnos lämnar försäkringen ersättning månadsvis i efterskott under högst 12 månader (360 dagar).
För visstidsanställning lämnas ersättning fram till och med anställningsavtalets ursprungliga slutdatum,dock under högst 12 månader (360 dagar).
Sammanlagt kan försäkringen lämna ersättning i maximalt 36 månader för flera perioder av sjukskrivning dock så måste du i sådant fall uppfylla kraven för återkvalificering enligt punkt 6.3 nedan mellan sjukskrivningsperioderna.
Den sammanlagda, maximala, ersättningen som utbetalas enligt denna försäkring är 10 000 kr per månad.
Eventuell ersättning utbetalas till Brixo för attreducera kreditskulden.
6.3 Ny ersättningsperiod vid tillfälligarbetsoförmåga (återkvalificering)Om du tidigare fått ersättning för sjukskrivning och återgår i arbete kan du återkvalificera dig till ny ersättningsperiod och få rätt till ersättning för en ny period om det förflutit minst:
Ersättning betalas under de dagar som du är sjukskriven. Om du under period av sjukskrivning återgår i arbete bryts din ersättningsperiod om avbrottet varar i längre än 30 dagar. Försäkringen tillåter ett (1) sådant avbrott per skadetillfälle vilket i sådant fall innebär att om du blir sjukskriven igen eftersådant avbrott (dvs efter 1 avbrott) inte behöveruppfylla kraven för återkvalificering enligt punkt 6.3 ovan.
6.5 Ersättningsperiodens slutFörsäkringsersättning utbetalas fram till dess att:
Försäkringen kan lämna ersättning vid ofrivillig arbetslöshet som inträffar under försäkringsperioden under förutsättning att något av följande kriterier äruppfyllda:
Arbetslösheten ska inträffa i Sverige eller utomlands där arbetsförhållandet omfattas av svensk lag. För attersättning ska lämnas ska du ha arbetat minst 17 timmar per vecka under minst 90 sammanhängande dagar omedelbart innan den dag som A-kassa räknarsom din första karensdag (skadedag). Som egenföretagare ska du ha arbetat motsvarande heltidi minst 12 månader i obruten följd omedelbart före skadedatumet.
Första karensdagen, dvs skadedag måste ha inträffatunder försäkringsperioden för att ersättning skakunna utgå.
7.1 Undantag och begränsningar vid ofrivilligarbetslöshetFörsäkringen lämnar inte ersättning vid ofrivillig arbetslöshet där:
Ersättning för ofrivillig arbetslöshet betalas inte underperiod då ersättning för sjukskrivning betalas från denna försäkring.
Se även de generella undantagen under punkt 9.
7.2 Försäkringsersättning vid ofrivilligarbetslöshetDen månatliga ersättningen beräknas per dag du är ofrivilligt arbetslös. Ersättningen per dag uppgår till 1/30 del av 10% av utestående skuld enligt den senaste fakturan som föregår det tidigaste av uppsägningsdag, varseldag eller skadedag.Försäkringen lämnar ersättning från och med dag 31 av sammanhängande arbetslöshetsperiod. De 30 första dagarna är så kallad karenstid.
För varje sammanhängande period av arbetslöshet lämnar försäkringen ersättning månadsvis i efterskott under högst 12 månader (360 dagar).
För visstidsanställning lämnas ersättning fram till och med anställningsavtalets ursprungliga slutdatum,dock under högst 12 månader (360 dagar).
Sammanlagt kan försäkringen lämna ersättning i maximalt 36 månader för flera perioder av ofrivillig arbetslöshet dock så måste du i sådant fall uppfylla kraven för återkvalificering enligt punkt 7.3 nedan mellan perioderna av arbetslöshet.
Den sammanlagda, maximala, ersättningen som utbetalas enligt denna försäkring är 10 000 kr per månad.
Ersättningen utbetalas till Brixo för att reducera kreditskulden.
7.3 Ny ersättningsperiod vid ofrivilligarbetslöshet (återkvalificering)Om du tidigare fått ersättning för ofrivillig arbetslöshetoch återgår i arbete kan du återkvalificera dig till nyersättningsperiod och få rätt till ersättning för en ny period om det förflutit minst 180 dagar med sammanhängande arbete om minst 17 timmar per vecka omedelbart före den nya skadedagen.
7.4 Uppehåll i ersättningsperiodErsättning betalas under de dagar som du är arbetslös. Om du under period av arbetslöshet återgår i arbete bryts din ersättningsperiod om avbrottet varar i längre än 30 dagar. Försäkringen tillåter ett (1) sådant avbrott per skadetillfälle, vilket i sådant fall innebär att du vid sådant avbrott (dvs efter1 avbrott) inte behöver uppfylla kraven för återkvalificering enligt punkt 7.3 ovan.
7.5 Ersättningsperiodens slutFörsäkringsersättning utbetalas fram till dess att;
Om försäkringstagaren till följd av sjukdom eller olycksfall avlider under försäkringsperioden kan försäkringen lämna ersättning motsvarande utestående kreditskuld enligt den senaste fakturan som föregår dödsfallet (skadedagen).
8.1 Undantag och begränsningar vid sjukdom eller olycksfall som resulterat i dödsfallFörsäkringen lämnar inte ersättning vid sjukdom eller olycksfall som resulterat i dödsfall om:
Se även de generella undantagen under punkt 9.
8.2 Försäkringsersättning vid sjukdom eller olycksfall som resulterat i dödsfallFörsäkringsersättningen utgör utestående kreditskuld enligt den senaste fakturan som föregår skadedagen, dock maximalt 150 000 kr.
Ersättningen utbetalas till Brixo för att reducera kreditskulden.
9. GENERELLA UNDANTAG I FÖRSÄKRINGENFörsäkringen betalar ingen ersättning som direkt eller indirekt har samband med:
Vid en skada ska du göra anmälan så snart som möjligt. Du kan antingen göra din anmälan online via http://amtrustnordic.jaycom.se/brixo eller genom att skicka in en skadeanmälningsblankett till försäkringsgivarens skadereglerare AmTrust Insurance Services Sweden AB. Skadeanmälningsblanketter kan du få genom att skicka ett mejl eller ett brev till:
AmTrust Insurance Services Sweden AB
Linnégatan 14
114 47 Stockholm
E-post: skador@amtrustgroup.com
Du ska tillsammans med anmälan skicka med de handlingar som försäkringsgivaren behöver för att kunna bedöma din rätt till ersättning.
VIKTIGT: De handlingar som försäkringsgivaren behöver för att kunna bedöma din rätt till ersättning framgår i punkterna 10.2-10.4 nedan.
Behövs ytterligare handlingar för bedömning av rätten till ersättning kommer du att informeras om detta.
10.2 Handlingar som ska skickas in vid tillfällig arbetsoförmågaFör att ersättning ska lämnas för tillfällig arbetsoförmåga ska försäkringsgivaren få ta del av:
Du ska vara under behandling av läkare under hela perioden av tillfällig arbetsoförmåga.
Vid försäkringsfall som pågår längre än en månad ska du löpande skicka de handlingar som behövs för att bedöma rätten till fortsatt ersättning.
10.3 Handlingar som ska skickas in vid ofrivillig arbetslöshetFör att ersättning ska lämnas för ofrivillig arbetslöshet ska försäkringsgivaren få ta del av:
Vid försäkringsfall som pågår längre än en månad ska du löpande skicka de handlingar som behövs för att bedöma rätten till fortsatt ersättning.
10.4 Handlingar som ska skickas in vid dödsfallFör att ersättning ska lämnas vid dödsfall på grund av sjukdom eller olycksfall behöver försäkringsgivaren ta del av:
Dödsboet eller dess företrädare måste även förse försäkringsgivaren med de dokument och uppgifter i övrigt som de skäligen kan begära beträffande alla omständigheter av betydelse för att kunna ta ställning till rätten till ersättning.
Du kan växla mellan ersättning för tillfällig arbetsoförmåga och ersättning för ofrivillig arbetslöshet tills dess att 360 dagar har utbetalats för de båda delarna sammanlagt. För att du ska kunna växla mellan ersättningsdelarna krävs att villkoren för ersättning är uppfyllda för varje del. Ersättning betalas endast från en av försäkringens ersättningsdelar under samma period.
Om du höjer din kreditgräns och vill att det nya beloppet ska omfattas av försäkringen ska teckningskraven i punkt 3 vara uppfyllda vid tidpunkten för ansökan om utökad kreditgräns. Om den nya krediten beviljas får den överskjutande delen av beloppet ny kvalificeringsperiod.
VIKTIGT: Om du vid tidpunkten för ansökan om utökad kredit inte uppfyller teckningskraven i punkt 3 lämnas det utökade beloppet utan försäkringsskydd.
Försäkringspremien samfaktureras med månadsbetalningen. Försäkringspremiens storlek framgår av fakturan.
Om du har beviljats en eller flera betalningsfria månader för ditt kreditavtal, omfattas även försäkringen. Detta innebär att försäkringen för den betalningsfria månaden inte förfaller till betalning, och det pris som du annars skulle ha betalat för den aktuella månaden påförs kapitalskulden eller faktureras efterföljande månad.
Förfallen premie ska vara betald innan försäkringen kan nyttjas. Betalas inte premien i rätt tid har försäkringsgivaren rätt att säga upp försäkringen i enlighet med reglerna i försäkringsavtalslagen (2005:104).
Försäkringsperioden är den tid för vilket försäkringsavtal gäller. Försäkringsavtalet gäller för en (1) månad. Om inte försäkringsavtalet sägs upp av någon av parterna förnyas det på de villkor som försäkringsgivaren anger med en (1) månad i taget.
Försäkringen upphör per automatik när den första av följande omständigheter inträder:
Du måste informera Brixo om du flyttar utomlands och/eller upphör att omfattas av svensk Försäkringskassa och/ eller inte längre är folkbokförd i Sverige. Det gäller även om du går i pension eller börjar ta ut pension och arbetar mindre än 17 timmar per vecka. Kravet på premiebetalning upphör endast när information når Brixo.
På grund av försäkringens art finns ingen rätt till efterskydd eller fortsättningsförsäkring om försäkringen upphör.
Du kan när som helst säga upp försäkringen genom att meddela Brixo. För kontaktuppgifter till Brixo se nedan ”Försäkringsförmedlare” under punkt 20 nedan.
Om Brixo säger upp gruppavtalet som ligger till grund för den frivilliga gruppförsäkringen upphör försäkringsskyddet för samtliga försäkringstagare vid den tidpunkt som anges i uppsägningen, dock tidigast en (1) månad efter det att uppsägningen kom till försäkringsgivaren. När sådan uppsägning mottagits meddelar försäkringsgivaren genom Brixo försäkringstagarna om uppsägningen.
Försäkringsgivaren kan säga upp försäkringen i enlighet med reglerna i försäkringsavtalslagen (2005:104).
Försäkringens omfattning, premie och villkor, kan ändras av försäkringsgivaren vid varje förnyelse. Skulle försäkringsgivaren genomföra en sådan förändring kommer du meddelas detta i god tid innan ändringen träder i kraft.
Försäkringsgivare för denna försäkring är AmTrust International Underwriters DAC, org.nr. 169384, 6-8 College Green, Dublin 2, D02 VP48, Irland. AmTrust International Underwriters DAC står under tillsyn av Central Bank of Ireland. Dessa uppgifter kan kontrolleras på https://registers.centralbank.ie/
Försäkringsgivaren representeras i Sverige av sin generalagent AmTrust Nordic AB, org.nr. 556671-5677, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, telefon 08-440 38 00.
FörsäkringsförmedlareFörsäkringen förmedlas av Brixo AB, org.nr 556978-9273, Brunnsgatan 21 b, 111 38 Stockholm. Bolaget kallas Brixo i dessa villkor. Brixo är anknuten försäkringsförmedlare till AmTrust International Underwriters DAC. Brixos registrering som anknuten försäkringsförmedlare kan kontrolleras hos Bolagsverket.
SkadereglerareSkadereglering utförs av AmTrust Insurance Services Sweden AB, org.nr 556885-4300, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm.
Skadeanmälan görs direkt via: http://amtrustnordic.jaycom.se/brixo
E-postadress: skador@amtrustgroup.com
Telefonnummer: 08-420 038 83
Du har 30 dagars ångerrätt för denna försäkring. Ångerfristen börjar räknas från den dag försäkringsbrev erhålles och 30 dagar framåt. För att utnyttja ångerrätten kontakta Brixo. Försäkringen sägs då upp från begynnelsedagen. Har premie inbetalats återbetalas den inbetalda premien.
Skyldighet att anmäla skadaSkada ska anmälas snarast möjligt, dock senast 12 månader efter det att försäkringstagaren fick kännedom om skadan.
Sker skadeanmälan senare och om försäkringsgivaren lidit skada av att det förflutit längre tid än 12 månader från skadetillfället kan försäkringsersättningen komma att sättas ned efter vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna.
Nedsättning sker inte om försäkringstagarens försummelse varit ringa.
UpplysningspliktFörsäkringstagaren är skyldig att på försäkringsgivarens anmodan lämna upplysningar som kan ha betydelse för frågan om försäkring ska erbjudas/tecknas, utvidgas eller förnyas. Underlåtelse att uppfylla upplysningsplikten kan medföra att försäkringsersättning inte utbetalas eller utbetalas med lägre belopp än vad som avtalats. Oriktiga uppgifter kan också leda till uppsägning av försäkringen.
Försäkringstagaren är skyldig att anmäla till gruppföreträdaren eller försäkringsgivaren om denne inte längre kan omfattas av gruppförsäkringen.
Gruppföreträdaren är skyldig att anmäla till försäkringsgivaren om försäkringstagaren utträder ur den försäkringsberättigade gruppen.
PreskriptionDen som vill ha försäkringsersättning eller annat försäkringsskydd måste väcka talan inom tio (10) år från tidpunkten när det förhållande som enligt försäkringsavtalet berättigar till sådant skydd inträdde.
Om den som vill ha försäkringsskydd har framställt anspråket till försäkringsgivaren inom den tid som anges i första stycket, är fristen att väcka talan alltid minst sex (6) månader från det att försäkringsgivaren har förklarat att man har tagit slutlig ställning till anspråket. Om talan inte väcks enligt denna punkt, går rätten till försäkringsskydd förlorad.
Tillämplig lag och behörig domstolFör försäkringsavtalet ska svensk lag gälla. Tvist angående avtalet ska prövas av svensk domstol.
Detta gäller även om tvisten avser skada som inträffar utomlands.
Det finns även möjlighet att få eventuell tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00. Försäkringstagaren har även möjlighet att väcka talan mot försäkringsgivaren vid allmän domstol.
Konsumenternas FörsäkringsbyråByrån drivs gemensamt av försäkringsbolagen, Finansinspektionen och Konsumentverket. Byrån har till uppgift att gratis ge råd och hjälp i olika försäkringsärenden åt privatpersoner (konsumenter) samt till vissa näringsidkare.
Konsumenternas Försäkringsbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm
Telefon: 0200-22 58 00
www.konsumenternas.se
För klagomål rörande försäkringen kontakta AmTrust Nordic AB, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm. Telefon: 08-440 38 80 E-postadress: klagomal@amtrustgroup.com
Ditt ärende kommer att behandlas snabbt, effektivt och på ett omsorgsfullt sätt. AmTrust Nordic ska så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar, skriftligen meddela dig hur AmTrust har bedömt ärendet och på vilket sätt AmTrust har följt upp ärendet. Om ditt klagomål inte kan tillmötesgås kommer du att få en förklaring till beslutet.
Omprövning av skadeärendenÄr du inte nöjd med lämnat beslut i samband med skada, kan beslutet prövas av försäkringsgivaren. Begäran om omprövning ska ske skriftligen till AmTrust Nordic AB, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm.
Telefon: 08-420 038 83
E-postadress: infonordic@amtrustgroup.com
AmTrust Nordics skadekommittee kommer då på nytt att pröva din rätt till ersättning. Besked gällande omprövningen lämnas skriftligen inom två veckor från det att anmälan inkommit.
Transaktioner i strid med gällande sanktionsregelverkFörsäkringsgivaren kommer inte att göra utbetalning under försäkringen i den utsträckning villkoret för sådant skydd, betalning av sådan skada står i strid med sanktioner eller embargon beslutade av EU eller Sverige. Det gäller också för sanktioner och embargon antagna av USA, så länge dessa inte är i strid med europeiska eller svenska lagar eller regler.
Om en utbetalning gjorts som inte når mottagaren på grund av sanktioner ska försäkringsgivaren anses ha fullgjort sitt åtagande enligt avtalet. Om det framkommer efter att en försäkring tecknats att försäkringstagaren, försäkrat objekt eller förmånstagaren är föremål för sanktioner eller embargon har försäkringsgivaren rätt att säga upp försäkringen till upphörande i förtid.
De personuppgifter som lämnas till försäkringsgivaren eller dess generalagent AmTrust Nordic AB, behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och bolagets riktlinjer. AmTrust är personuppgiftsansvarig för sin behandling av dina personuppgifter och information om hur personuppgifter behandlas inom AmTrust finns på www.amtrustnordic.com
Anställd/Anställning: Person som är egenföretagare, tillsvidareanställning eller visstidsanställd med en arbetstid om minst 17 timmar per veckan. Visstidsanställda behöver även ha en avtalad anställningstid om minst sex månader.
Med tillsvidareanställning avses icke tidsbegränsad anställning mot betalning hos privat eller offentlig arbetsgivare.
Med tillsvidareanställning eller visstidsanställning avses inte lönebidrags- eller liknande anställning eller arbete för vilket någon ekonomisk kompensation inte utbetalas.
Arbetslös: Person vars tillsvidareanställning har upphört efter utgången uppsägningstid och som saknar annan inkomstbringande sysselsättning. Personen är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen samt har beviljats ersättning från A-kassa.
Person vars visstidsanställning har upphört i förtid och som saknar annan inkomstbringande sysselsättning. Personen är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen samt har beviljats ersättning från A-kassa.
Egenföretagare betraktas som arbetslös när den egna verksamheten har (i) avvecklats, (ii) lagts vilande och ingen verksamhet bedrivs över huvud taget eller (iii) gått i konkurs och personen inte har annan inkomstbringande sysselsättning. Personen är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen samt har beviljats ersättning från A-kassa.
Egenföretagare: Person som på heltid driver, leder eller bistår i driften av företag som denne genom ägarandel eller liknande, är personligen betalningsansvarig för eller har ensam beslutanderätt i.
Första ersättningsdagen: Dagen då ersättningsperiod inleds.
Försäkringsavtalet: Det avtal om frivillig gruppförsäkring som ingåtts mellan försäkringsgivaren och försäkringstagaren.
Försäkringstagare: Den gruppmedlem som har ingått försäkringsavtal med försäkringsgivaren.
Gruppavtal: Det gruppavtal som ligger till grund för denna frivilliga gruppförsäkring och som ingåtts mellan försäkringsgivaren och gruppföreträdaren.
Gruppföreträdare: Brixo AB, org.nr 556978-9273, Brunnsgatan 21 b, 111 38 Stockholm.
Karenstid: Period från skadedag som ska passera för att ersättning ska kunna lämnas.
Kvalificeringsperiod: Tid från försäkringens startdatum och antal dagar framåt då försäkringsfall inte omfattas.
Skadedag: Försäkringen kan lämna ersättning för skadehändelser där skadedagen inträffat under försäkringens giltighetstid.
Utestående skuld: Det belopp som återstår att betala (exklusive eventuell dröjsmålsränta och påminnelseavgift) enligt ditt kreditavtal.
Återkvalificeringsperiod: Tid i arbete efter avslutad skada innan ett nytt försäkringsfall omfattas.
Brixo AB, ("Bolaget") Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm, Tel. 08-500 850 47, www.brixo.se, info@brixo.se,är anknuten försäkringsförmedlare till försäkringsbolaget AmTrust International Underwriters DAC ("AmTrust") inom försäkringsklass 1 (olycksfall), 2 (sjukdom) och 16 (annan förmögenhetsskada). Bolagets registrering som anknuten förmedlare kan kontrolleras via Bolagsverket, 851 81, Sundsvall, tel.nr. 077-167 06 70, e-post: bolagsverket@bolagsverket.se, www.bolagsverket.se.
AmTrust kan på begäran upplysa kunder och andra om en anställd hos Bolaget har rätt att förmedla försäkringar och om denna rätt är begränsad till ett visst slag av försäkring, någon eller några försäkringsklasser eller grupper av försäkringsklasser. Kontaktuppgifter till AmTrust är AmTrust International Underwriters DAC, 6-8 College Green, Dublin 2, D02 VP48, Irland, som i Sverige företräds av dess generalagent AmTrust Nordic AB. AmTrust Nordic kontaktas på Linnégatan 14, 114 47 Stockholm eller på 08-440 38 00.
Bolaget står vid förmedlingen av försäkringar under tillsyn av Finansinspektionen, den myndighet som övervakar företagen på finansmarknaden. Du kan kontakta finansinspektionen via Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, 08-408 980 00, www.fi.se. e-post: finansinspektionen@fi.se.
Bolaget står även under tillsyn av Konsumentverket avseende marknadsföring. Du kan kontakta Konsumentverket via Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, 0771-42 33 00, e-post: konsumentverket@konsumentverket.se, www.konsumentverket.se.
Bolaget har inget kvalificerat innehav i något försäkringsföretag och inget försäkringsföretag eller ett moderbolag till ett försäkringsföretag har ett kvalificerat innehav i Bolaget.
Bolaget är inte genom avtal förpliktad att distribuera försäkringar uteslutande för ett eller flera försäkringsbolag. Bolaget förmedlar försäkringar för följande försäkringsbolag; AmTrust International Underwriters DAC.
Vid förmedlingen företräder Bolaget AmTrust, dvs agerar för AmTrusts räkning.
Bolaget ger inte råd om försäkringar eller rådgivning på grundval av en opartisk och personlig analys.
Om du som kund vill framföra klagomål rörande Bolagets förmedling av försäkring, vänligen kontakta Bolaget via e-post, brev eller telefon. Se Bolagets kontaktuppgifter angivna under rubriken ”Tillstånd och tillsyn”. Att framställa ett klagomål är kostnadsfritt. Om Bolaget inte kan besvara ett klagomål inom 14 dagar efter det att klagomålet inkommit till Bolaget kommer Bolaget att kontakta dig och förklara orsaken till att svaret dröjer samt informera om när Bolaget kan förväntas lämna ett svar.
För det arbete Bolaget utför i form av bland annat förmedlingen av försäkring, premiehantering samt administration av försäkringen erhåller Bolaget ersättning via AmTrust på basis av den försäkringspremie kund betalar. Bolaget erhåller 57,5 % av betalda premier såsom provision för sin förmedling. För det fall försäkringsbolaget gör en vinst på försäkringen efter att man betalat bland annat försäkringsersättningar och administration av försäkringen är Bolaget berättigad till ytterligare ersättning. Hur stor denna ersättning blir går inte att säga på förhand. Vid ett skadeutfall understigande 75% av totalt inbetald försäkringspremie och efter avdrag för gruppkollektivets administrativa kostnader är Bolaget berättigade till ersättning. Omfattningen på denna ersättning beror bl.a. på premievolym och skadeutfall, där det överskjutande beloppet delas lika mellan försäkringsgivaren AmTrust International Underwriters DAC och Bolaget.
Annulleras eller sägs en försäkring upp under försäkringsperioden och försäkringstagaren har rätt att få erlagd premie som inkluderat ersättning till Bolaget återbetald, så är Bolaget skyldig att återbetala sin andel av den del av premien som inkluderar Bolagets ersättning och som ska återbetalas till försäkringstagaren.
Du kan som konsument få kostnadsfri hjälp från instanser som (a) Konsumenternas bank- och finansbyrå, Konsumenternas försäkringsbyrå, med postadress Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-25 58 00, www.konsumenternas.se, och (b) Konsumentverket med postadress Box 41, 651 02 Karlstad, telefon 0771-525 525, e-post: konsumentverket@konsumentverket.se, www.konsumentverket.se och (c) konsumentvägledningen i din kommun.
Om en tvist uppstår mellan dig och Bolaget kan denna prövas av svensk allmän domstol. Du som är konsument kan även få din tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00, e-post: arn@arn.se, www.arn.se.
AmTrust är enligt lagen om försäkringsdistribution ansvarig för ren förmögenhetsskada som drabbar en kund till följd av att förmedlaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter enligt god försäkringsförmedlarsed. Krav kan ställas inom skälig tid från det du upptäckte skadan till AmTrust International Underwriters DAC, 6-8 College Green, Dublin 2, D02 VP48, Ireland, som i Sverige företräds av dess generalagent AmTrust Nordic AB. AmTrust Nordic kontaktas på Linnégatan 14, 114 47 Stockholm eller på 08-440 38 00.
De personuppgifter som lämnas till Bolaget behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och Bolagets riktlinjer. Information om hur personuppgifter behandlas finns på www.brixo.se.